1.Repík pravý – AGRIMONY
Priaznivé pôsobenie na prekonanie vnútorných pocitov úzkosti a obáv skrytých za humor a vtipy.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek vnútorne ovládaný strachom a obavami z materiálnych starostí, z choroby, z ťažkostí v práci, v partnerstve alebo z iných vzťahov. Zásadne sa o tom nikomu nezverí, považuje to len za svoju vec. Svoje vnútorné pocity skrýva za masku veselosti, hoci v skutočnosti trpí alebo má pocit nepohody. Zvyčajne je to bystrý, šťastný a veselý človek. Navonok sa prejavuje ako herec, ktorý hrá s maskou komika, i keď má v sebe drámu. Iní len zriedkakedy zbadajú jeho hlboko zakorenenú stiesnenosť. Bolesť, obavy, zlé zdravie, odbije ľahkou poznámkou, predstierajúc, že všetko je v poriadku. Hoci vnútorne trpí, stále sa snaží zachovať si úsmev na perách, takže jeho pocity zostávajú utajené. Pre jeho humor a vtipy je považovaný za dobrého priateľa.
U detí, pocity vnútornej osamelosti a smútku, často vystupňované v puberte sa prejavujú problémami zhoršeného vyjadrovania.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- Postupné uvedomovanie si potlačovaných citov
- Vyrovnávanie sa so zaužívaných, možno výchovou fixovaných návykov, prejavovať sa len v najlepšom svetle
- Pochopenie súvislostí medzi pôvodným zameraním na vonkajší efekt spojený s vnútornou neistotou
- Prijatie faktu, že potrebuje celistvosť chcenia, vôle a prejavu
- Získanie nadhľadu, objektivity sebahodnotenia, primerané riešenie problémov
- Pochopenie relatívnosti pri posudzovaní životných udalostí
- Dosiahnutie vnútorného pokoja
U detí je zlepšenie vyjadrovanie a tým odstránenie pocitov vnútornej osamelosti a smútku.
2.Topoľ osikový – ASPEN
Priaznivé pôsobenie na prekonanie stavov napätia a úzkosti, ktoré nemožno naviazať na nejaký objekt alebo pripísať nejakému dôvodu. Úzkosť môže prichádzať v záchvatoch spojených s rôznymi telesnými príznakmi, ale aj trvať dlhšie a udržovať sa akoby v pozadí.
Charakter konštitučného typu:
Človek, ktorého základnou črtou je váhavosť k problémom, neochota a o nejasných príčin, preto nedôveruje, že ho niekto pochopí. Jeho strach sa prejavuje ako obava, tiesnivápredtucha, neblahé tušenie alebo hrôza.
U detí, prejav nočných stavov úzkostí, vyvolaných často obavami zo strašidiel (TV?)
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- Zmierňovanie telesných príznakov počas záchvatov úzkosti, husia koža, búšenie srdca, chvenie, sťažené dýchanie, studený pot
- Uvedomovanie si, že tieto veľmi nepríjemné stavy neohrozujú život
- Vymiznutie navrstveného strachu o život, ktorý dané príznaky vyvolal
- Demaskovanie úzkosti ako strachu z niečoho konkrétneho, predtým neuvedomovaného a nepriznaného
- Vymiznutie strachu maskovaného ako úzkosť
- Postupné zníženie frekvencie a intenzity úzkostných stavov
- Vymiznutie nepríjemný telesných stavov
- Schopnosť odpútať pozornosť od pocitov úzkosti
- Ľahšie zapojenie do aktívnej činnosti
Upokojenie a zlepšenie spánku detí, vymiznutie strachu a úzkosti
3.Buk lesný – BEECH
Priaznivé pôsobenie na objektívnejšie vnímanie a pochopenie iných ľudí.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek vnútorne ovládaný skrytou podráždenosťou, ktorá ho vedie ku izolácii. Vie byť prehnane kritický, netolerantný, ľahko odsúdi neprávom, chýba mu empatia, veľkorysosť a schopnosť spolucítiť. Základnou črtou je „videnie smietky v oku blížneho“ Neschopnosť pochopiť a tolerovať nedostatky iných. Malicherné nezmieriteľné, odmietavé reagovanie. Vnútorné napätie a vytvorenie blúdneho kruhu medziľudskej izolácie a prehlbovanie negatívnych postojov.
U detí náchylnosť ku znevažovaniu, šikanovaniu, prípadne až k očierňovaniu iných.
Ako účinkuje a pôsobí:
- Znižovanie vnútorného napätia a otváranie sa voči právu iných na vlastné názory, postoje a skutky
- Pochopenie, že každý má právo na omyl a tým aj spätne, že i sám je omylný
- Využitie skúsenosti z predošlého obdobia na objektívnejšie posudzovanie
- Rozvinutie empatie a tolerancie
- Získanie pochopenia rozmanitosti iných ľudí a rôznych životných štýlov
- Vzbudenie pripravenosti tolerovať názory a skutky iných i keď s nimi nemusí súhlasiť
- Prijatie faktu, že v každom človeku môže byť niečo pozitívne
- Upustenie od prílišných nárokov, pedantérie a povýšeneckej kritičnosti
U detí zmierňovanie náchylnosti ku znevažovaniu a šikanovaniu iných, potlačovanie tendencií k očierňovaniu a osočovaniu
4. Zemežlč menšia – CENTAURY
Priaznivé pôsobenie na prekonanie stavov zvýšenej precitlivelosti voči iným. Vhodný pre ľudí, ktorí nedokážu obhájiť svoj názor a odmietnuť požiadavky iných.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek nápadný jemnosťou jemnosťou a veľkou snahou vždy poslúžiť a pomôcť, čo vedie jeho osobným problémom. Nedokáže obhájiť svoj názor a nedokáže odmietnuť požiadavky iných. Nechce nikoho sklamať, je štedrý, ľahko zneužiteľný, zmanipulovateľný. Pre svoju dobrosrdečnosť sa dostáva do stavu vyčerpateľnosti od množstva práce. Stáva sa nespokojný so sebou pre svoju slabosť, čo ho vedie k pocitu vyčerpanosti, slabosti a ku následným výčitkám zo zlyhania. Radšej trpí, než by mal esplniť dané očakávania. Často sa stáva obeťou silnejších vplyvnejších osobností, ktoré môžu využívať jeho dobrosrdečnosť.
U detí je prejav prílišnej závislosti na pochvale.
Ako účinkuje a pôsobí:
- Úprava postoja k sebe samému v zmysle sebaocenenia
- Zbavenie sa obáv pred autoritami i obáv pred sklamaním žiadateľov o služby
- Posilnenie schopnosti odporu voči zneužívaniu jeho pozitívnych citov
- Vzbudenie schopnosti odmietnuť úlohu nástroja s ktorou nesúhlasí
- Rozbehnutie úpravy fyzického stavu primeranou životosprávou
- Získanie schopnosti odmietnúť neprimerané požiadavky iných
- Uplatnenie sa v skupinách so zachovaním vlastnej identity a individuality
- Pochopenie nutnosti vytvoriť si rebríček hodnôt a tak riadiť svoj život
- Racionálne uvážené a využívanie empatických schopností a láskavých postojov
U detí zníženie závislosti na pochvale v pozitívnom a pokáraním v negatívnom zmysle
5. Rohoblizník – CERATO
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pochybností o vlastných úsudkoch a rozhodnutiach, na zlepšenie myslenia a sústredenia.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý sa vyznačuje nerozhodnosťou a neschopnosťou dospieť k vlastnému záveru. Kladie si množstvo otázok, nevie dať bodku za vetou pre svoje „ale“. Žiada o radu viacerých. Z rôznych rád si nevie vybrať, stráca čas, premešká vhodnú dobu, nakoniec sa rozhodne urobiť po svojom.
U detí sa tento typ môže vyvinúť pri vysokom zaťažení učivom, ktoré potláča spontánne uvažovanie.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- Navodenie vnútornej istoty usporiadaním získaných informácií
- Naučiť sa spoľahnúť na informácie a čerpať z nich podklady pre rozhodnutia
- Získanie sebadôvery o správnosti svojho rozhodnutia a schopnosť sa obhájiť
- Možnosť vhodne poradiť iným
- Vyrovnanie abstraktného a konkrétneho myslenia, čo napomáha spracovaniu a použitiu získaných informácií
- Ovládanie rozhodovania na základe usporiadaných informácií
- Zvýšenie dôvery vo vlastný úsudok
- Rozvážne konanie podľa uvedomelého rozhodnutia
U detí zlepšenie myslenia a sústredenia
6.Slivka čerešňoplodá – CHERRY PLUM
Priaznivé pôsobenie na prekonanie stavov psychického a fyzického vyčerpania, obavy zo straty sebakontroly.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý sa vyznačuje stálym napätím z pocitov neschopnosti ovládať. Po dlhotrvajúcom stave úzkosti, sa obáva straty sebakontroly. Pociťuje nutkanie k sebaublíženiu, má strach zo straty východiskového riešenia problému. Obáva sa straty kontroly nad svojim úsudkom správaním. Po dlhších stavoch úzkosti, depresie alebo prílišnej psychickej záťaži, môže dospieť k túžbe vzdať sa všetkého.
U detí, prejav vynútenej samokontroly vyúsťuje v noci k uvoľneniu, čo sa prejaví pomočovaním.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- Nahradenie sebapozorovania a z neho plynúcich obáv pochopiť súvislosti
- Získanie schopnosti ponoriť sa do vlastnej osobnosti a tým stabilizovať svoju individualitu
- Vzbudenie odvahy vyriešiť problémy, ktoré udržovali obavy zo zlyhania
- Uvoľnenie obáv zo straty sebadôvery, zmiernenie nutkania ublížiť
- Vymiznutie nekontrolovaných výbuchov netrpezlivosti a skratového chovania
- Získanie schopnosti nadhľadu, ktoré vedie k odstráneniu sebapozorovania
U detí uvoľnenie nahromadeného strachu zo zlyhania a tým pomočovanie prestane
7. Pagaštan konský – CHESTNUD BUD
Priaznivé pôsobenie na prekonanie neschopnosti poučiť sa zo životných skúseností.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý sa vyznačuje neschopnosťou poučiť sa z omylov a chýb pri svojich životných skúsenostiach, rovnako aj zo skúseností iných. Opakovane v rovnakých situáciach sa dopúšťa tých istých chýb. Nedokáže sa zastaviť a urobiť si medzibilanciu. Bližší mu je postup pokusu, omylu, pričom omyly sú stále častejšie. V menej výraznej podobne sa prejavuje opakovaným meškaním, opakovaným nakupovaním rovnakých zbytočností a pod. Stála opakovateľnosť rovnakých chýb a postojov má svoju paralelu aj v opakovaní určitých fyzických ťažkostí.
U detí je charakteristická nepozornosť, netrpezlivosť. Opakovane zabúdajú to isté, úlohy, opakujú rovnaké chyby v diktáte.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- kľúčovým javom je rekonštrukcia pozornosti
- vnímanie aktuálnej situácie a schopnosť poučiť sa z vykonaných chýb a omylov
- vnímanie a schopnosť poučiť sa zo skúseností iných ľudí
- uvedomovanie si vlastných chýb a omylov
- normalizácia pozornosti, trpezlivosti a záujmu sledovať aktuálnu situáciu a na ňu primerane reagovať
- vymiznutie súbežných telesných ťažkostí vyprovokovaných uvedomovaním si svojich nedostatkov
- zlepšenie schopnosti k učeniu
8. Čakanka obyčajná – CHICORY
Priaznivé pôsobenie na prekonanie prílišnej starostlivosti o iných, ktorá sa často mení na vnucovanie rady a starostlivosť, ktorá nie je žiadúca, ktorá viac zadúša a ťaží.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý sa snaží vzbudzovať súcit za to, že sa obetuje pre druhých a nedostáva očakávané zadosťučinenie i keď deklaruje nezištnosť. Typické je tzv. „materské správanie“ s prejavom prehnanej láskavosti a starostlivosti. Prehnaná starostlivosť je tu prejavom egoizmu, pretože manipuluje, ovláda a citovým vydieraním si upevňuje pozíciu manažéra všetkého diania v rodine. V skutočnosti ide o vnútornú prázdnotu a snahu ju zaplniť dojmom nenahraditeľnosti.
U detí je to prejav stálej vynucovanej pozornosti spojenej s vydieraním rodiny, ktoré sa stávajú majetníckymi i vo vzťahu ku kamarátom alebo k hračkám.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- usmernenie schopnosť prejavovať lásku a súcit bez podmienok
- odbúranie sebaľútosti a očakávania vďačnosti
- nahradenie manipulačných a ovládacích návykov jemnocitným nevtieravým postojom empatie
- vymiznutie dovolávania sa odmeny alebo súcitu za neopätované city
- získanie poučenia, že všetkého veľa škodí
- upokojenie pocitov nevďačnosti a z toho vyplývajúcej sebaľútosti
- získanie správneho náhľadu na vlastné konanie
- odstránenie spôsobov manipulovania, vnucovania, vyžadovania vďaky
- vymiznutie napätia až zlosti za odmietnuté prejavy starostlivosti
9. Plamienok plotný – CLEMATIS
Priaznivé pôsobenie na prekonanie stavu oddaného denného snenia a nedostatočného záujmu o prítomnosť.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý je často tvorivej, umeleckej povahy, rád sa na niečo teší o čom môže snívať. Preto máva nedostatočný záujem o prítomnosť, jeho myseľ je plná nádejí a snov o budúcnosť. Môže sa stať nepozorný, nedbalý, zasnený a roztržitý akoby žil vo svete vlastných predstáv, nedbajúc na to, čo sa deje okolo neho. Má sklon k nedostatočnej sústredenosti. Konverzácia alebo udalosti, ktoré nie sú dostatočne dynamické sa mu stávajú rýchlo nudné a stráca o ne záujem. Počúva bez načúvania, vidí bez pozerania a zabúda, čo sa hovorí alebo mu bolo povedané. Netrpí poruchami pozornosti, pamäti, intelektu, ale ich nepoužíva, lebo sa mu javia ako nezaujímavé. Nepotrebuje styk s realitou, ktorá sa ho netýka. Cíti sa spokojne a bezpečne vo vlastných myšlienkach. Nevšíma si ani svoju telesnú schránku a jej údržbu životosprávou, citlivo reaguje na nedostatok spánku.
U detí zaujatie virtuálnou realitou môže vyvolať podobné prejavy úniku od skutočnosti a ak majú k tomu vhodnú dispozíciu, prejaví sa to už vo včasnej mladosti.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- znovunadobudnutie schopnosti vnímať skutočnosť a postupne sa odpútavať od rojčenia a fantazírovania
- prejasnenie vedomia a tým odstránenie stavov omámenosti, neprítomnosti, ospalosti
- posilnenie pamäti a tým aj vzbudenie záujmu o faktické informácie
- akceptovanie skutočnosti a nutnosť vyrovnať sa s potrebami bez úniku mimo reality
- potlačenie úteku pred skutočnosťou
- stlmenie roztržitosti vzbudením záujmu o realitu
- vzbudenie prekrytých tvorivých schopností, prípadne i umeleckého talentu
- posilnenie pamäti koncentráciou na prichádzajúce informácie
10. Jabloň planá – CRAB APPLE
Priaznivé pôsobenie na prekonanie častého pocitu nečistoty u seba, pocitu vnútorného poškvrnenia, pocitu nečistoty okolia a prostredia.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý trpí pre intenzívny pocit nečistoty napr. pri chorobe zašpinení, dotyku so špinavým predmetom alebo pri styku s infikovaným materiálom. Celkove je úzkostlivý z hľadiska poriadku v domácnosti, čistoty v reštaurácii a vôbec čo sa týka celkovej hygieny. Narastá v ňom naliehavé nutkanie stále sa umývať, čistiť seba i okolie. Štíti sa hmyzu, keď je mu odporný i vlastný obraz v zrkadle, keď pociťujete odpor k jedlu a jedeniu, telesným funkciám, sexu alebo chorobe. Celkove je zaujatý myšlienkami a predstavami o ideálnej čistote svojho tela, psychiky a okolia. Zraňuje ho i zatúlaná myšlienka na čokoľvek, čo tento ideál poškvrňuje, vyvoláva mu pocit zlyhania. Činorodá pedantnosť pri upratovaní, čistení, leštení, ale i očista od špinavých myšlienok a spomienok, mu zaberie takmer všetok čas. Preto zlyháva a to vedie k pocitom viny. nedostatočnosti a k ďalšiemu ponáraniu sa do sveta svojho ideálu čistoty.
U detí je obava pred zašpinením alebo použítím znečisteného jedla, čo neskôr môže viesť vlastnou dispozíciou k rozvoju a fixovaniu týchto postojov v rodinných a školských situáciách.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- prestavba zamerania na širšie spektrum sledovania
- skutočností, odpútanie sa od úzkeho zamerania na povrchné javy
- uvedomenie si rozmanitosti, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou materiálneho i psychického rozmeru človeka
- zmiernenie nutkania, všetko okolo seba preverovať so zameraním na vzhľad bez záujmu o podstatu
- pri prípadných kožných ochoreniach, potení, pracovnom znečistení, presunutie záujmu viac na činnosti okolo liečby než na nepríjemné pocity pre sebapozorovaní
11.Brest – ELM
Priaznivé pôsobenie na odstránenie následkov pracovného, rodinného alebo psychického preťaženia s pocitom panického strachu z neschopnosti ďalej pokračovať v plnení povinností.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý dlhodobo dokáže zvládať súčasne viaceré pracovné úlohy s pocitom nenahraditeľnosti a bezhraničnej zodpovednosti za všetko. Je presvedčený, že množstvo a náročnosť úloh sa môže stále zvyšovať. Zvyčajne zastáva zodpovedné miesto, ale keď bremeno zodpovednosti alebo čokoľvek iné, začne narastať, stane sa mu priťažké. Za určitých okolností dostáva sa k panike a príde ku presvedčeniu, že množstvo úloh už prerástlo rámec jeho síl, že ďalej nevládze. Ak zastáva miesto, kde jeho profesionálny prístup je rozhodujúci, uvedomí si, že na všetko je sám a všetko sa zrúti. To vedie k pocitu zlyhania a neschopnosti pokračovať.
U detí tohoto typu je dôležitá prevencia. Nedopustiť nadmernú záťaž, čo často robia rodičia, ktorí sami svoje ambície neuskutočnili.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- uvedomenie si, že rozdelenie úloh a zodpovednosti na viacerých je výhodnejšie
- využívanie vlastných schopností a rozvíjanie v optimálnom rozsahu
- poznanie, že prehnané konanie vedie ku zlyhaniu
- odhadnúť rovnováhu medzi možným a požadovaným výkonom a nedopustiť jej narušenie pri zveličených ambíciach
- pochopenie, že každý človek ma úrčitú kapacitu a nie je možné naberať na seba stále nové úlohy
- získanie nadhľadu o nenahraditeľnosti
- upokojenie myšlienok o zlyhaní a neschopností
- reštitúcia sebadôvery
12. Horček horký – GENTIAN
Priaznivé pôsobenie na odstránenie následkov sklamania zo svojich neúspechov alebo sklamania zo správania iných. Patrí sem i pocit neschopnosti viery alebo jej straty.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, neschopný veriť v čokoľvek, čo človeka presahuje. Chýba mu viera v niečo, čo by zmysluplne utváralo jeho život. Prejavuje sa neschopnosťou dôverovať iným. Má pesimistické postoje k tomu, čo sa deje okolo neho, je malomyselný, stráca odvahu na činy. Konečným výsledkom je rozladenosť, ktorá sa stupňuje po negatívnych životných udalostiach akými môžu byť strata blízkeho, rozvod v rodine, odchod do dôchodku a podobne.
U detí vznikajú podobné problémy v súvislosti s rodinným nesúladom, týraním v rodine, rozvodom alebo včasnou stratou rodičov.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- posilnenie istoty najskôr u seba samého a odvaha riešiť problémy vo vzťahoch
- odbúranie pesimistického a skeptického pohľadu
- získanie neutrálneho postoja, pozorovateľa udalostí bez kritického posudzovania
- získanie vôle k formovaniu zmyslu pre získanie podkladu k rozvoju viery
- zmiernenie základného pesimistického postoja
- posilnenie istoty v schopnosť tolerovať správanie iných bez sklamania
- získanie presvedčenia, že aj neúspechy môžu byť podnetom pre ďalší vývoj
13. Útestovec európsky – GORSE
Priaznivé pôsobenie na prekonanie stavov beznádeje, z ktorej sa sám nevie dostať. Je však schopný na radu iných hľadať úľavu.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý trpí alebo trpel dlhotrvajúcimi ochoreniami, alebo ktorý žije v kontakte s chronicky chorými ľuďmi. Dostáva sa do stavu skleslosti až zúfalstva. Po neúspešnej liečbe alebo i bez zjavnej priamej príčiny dostane sa do bezvýchodiskového a beznádejného stavu a tieto pocity príjme za svoje. Vo svojich vnútorných pocitoch však prechováva iskru nádeje, ktorú sám nie je schopný vznietiť. Na podnet iných sa nechá presvedčiť a hľadať úľavu opätovnou liečbou.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- zvýšenie schopnosti prijímať rady iných pre ďalšie liečebné možnosti
- odbúranie pocitov beznádeje a rezignácie, čím mobilizuje sily vlastného organizmu pre celkové zlepšenie
- vracia sa nádej na zlepšenie a odvaha popasovať sa s vlastným osudom
- zmiernenie rezignácie prekonávať prípadné opakované zhoršenia
- pochopenie, že ťažšie chronické ochorenie z detstva alebo život v prostredí s chronickým utrpením iných, nemusí viesť k trvalému stavu vlastnej beznádeje
- nadobudnutie sily nevzdať sa, ale opätovne sa pokúsiť o úpravu
- u detí trpiacich chronickými ochoreniami zabráni rozvoju beznádeje a rezignácie.
- Kde a pri čom sa všeobecne dá ešte použiť?
- z pocitu straty nádeje po dlhom utrpení
- depresívne stavy spôsobené chronickým ochorením
- pri strate nádeje, keď už človek vyskúšal všetko
- po viacerých sklamaniach a návratoch na samý začiatok sa dotyčný vnútorne vzdal nádeje na úspech
- neverí v úspech svojho jednania a konania, pretože sa už veľakrát sklamal
- rezignácia s pocitom, že aj tak nič nemá zmysel
- myšlienky na samovraždu (v kombinácii s inými esenciami)
- v dôsledku chronickej choroby neveria v uzdravenie
14. Vres obyčajný- HEATHER
Priaznivé pôsobenie na prekonanie stavu zvýšenej náročnosti na stály kontakt s inými, pre potvrdzovanie svojej existencie.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý zväčša v detstve trpel nedostatkom citovej pozornosti v rodine. Svoj strach zo samoty a osamelosti premieňa na snahu a túžbu o neprestajný kontakt s inými. Neprestajným rozprávaním o sebe, telesným kontaktom, dotýkaním, šťúchaním, potľapkávaním, sa pokúša byť v pozornosti aspoň jedného človeka. Takéto správanie iných viac odpudzuje, čo vedie ku ťažko znášanej osamelosti.
Základy tohoto typu sa tvoria u detí v školskom veku, pokiaľ už ako dieťa pociťuje emocionálnu osamelosť.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- uvedomovanie si, že príčinou nútenej osamelosti nie je nezáujem iných, ale vlastné správanie zamerané na sebaprezentáciu, čo iní neznášajú
- upustenie od upozorňovania na seba
- pochopenie nutnosti vyrovnaného vzájomného správania
- vzbudenie záujmu o iných, prelomenie izolácie
- pochopenie, že vnucovanie sa do pozornosti iných, odpudzuje
- vzdanie sa nutnosti hovoriť len o sebe
- presun zamerania myšlienok zo seba aj smerom na situáciu a problémy iných
- u detí zastavenie vývoja emocionálnej osamelosti
15.Cesmína ostrolistá – HOLLY
Priaznivé pôsobenie na prekonanie stavov so silnými negatívnymi emóciami na bežné medziľudské vzťahy.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý vo svojom negatívnom stave nie je schopný prijať a ani opätovať lásku tento nedostatok vyrovnáva opakom. Reaguje žiarlivosťou, napĺňa sa nenávisťou a jej vedľajšími citmi, túžbou po pomste, pocitmi krivdy, závisti, nepriazne. Svoje emócie často neprejavuje slovami a skutkami, ale o to intenzívnejšie ich prežíva a rozvíja vo svojich myšlienkach. To v ňom vzbudzuje vnútorný nepokoj, pocit nešťastia a frustráciu, ktorú v bludnom kruhu znova premieňa v negatívne city.
U detí sa často vytvára sklon ku žiarlivosti prejavovanej vzdorovitosťou, napríklad pri narodení mladšieho súrodenca.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- u človeka prístupného k poučeniu, dochádza ku stlmeniu pocitu nepokoja a nešťastia
- u človeka, ktorý si vedome udržuje negatívne emócie, dochádza najskôr k prerušeniu stavov bludného kruhu, stlmením negatívnych citov
- vyrovnanejší pohľad na iných s menším zameraním na negatíva a hľadaním pozitívneho
- pochopenie dávnej skúsenosti, že urážlivosť poškodzuje viac urážajúceho ako urazeného
- zmiernenie vnútornej nespokojnosti, frustrácie
- zmena negatívneho pohľadu na skutočnú realitu života
- narastanie dôvery a empatie
16. Zemolez kozí – HONEYSUCKLE
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu odmietania prítomnosti a nezáujem o budúcnosť
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý je opanovaný spomienkami na minulosť. Väčšiu časť života stráca tým, že sa príliš zaoberá spomienkami, či už veselými alebo smutnými. Lipne na minulosti, na spomienkach na detstvo, túži po domove, ľutuje svoje chyby a premárnené príležitosti. Svoj čas trávi sentimentálnymi spomienkami na „staré dobré časy“. Chce, aby veci boli také, ako boli predtým. Tento stav často vzniká stratou blízkej osoby, po šoku, smútku, žiali. Vo svojich myšlienkach sa zaoberá sprítomňovaním zidealizovaného obrazu milovanej osoby. Neprejavuje žiadny záujem o sledovanie súčasnosti. Pociťuje ľútosť až nostalgiu za uplynulým životom. Nevytvára si žiadne predpoklady svojej budúcnosti. Ak sú spomienky nepríjemné, rušivé, môžu znepokojovať myseľ živým odrazom nešťastnej alebo traumatickej skúsenosti.
U detí dochádza k takémuto stavu po zmene prostredia, po nástupe do predškolského zariadenia, prechodom na inú školu, internát a podobne.
Mechanizmus pôsobenia účinku:
- v prípade straty blízkej osoby, prichádza k primeranému vyrovnaniu so skutočnosťou a k definitívnemu rozlúčeniu
- chápať nutnosť, že individuálny a všeobecný vývoj pomáha k znovuvzbudeniu záujmu o súčasnosť a aktívny prístup k budúcnosti
- chápať minulosť, ako zdroj poučenia s jej negatívami a pozitívami
- vnímať súčasnosť a vyhliadky do budúcnosti
- odvrátenie myšlienkového zamerania na stále zaoberanie sa minulosťou
- pochopenie, že nostalgia za minulosťou a privolávanie spomienok na minulé udalosti a osoby sú únikom zo skutočnosti a odmietaním súčasných úloh
- vyrovnanie sa s prítomnosťou a uplatnenie užitočných skúseností
- vyvolať kedykoľvek niektorú príjemnú alebo láskyplnú spomienku bez toho, aby jednostranne dominovala súčasným myšlienkam
- záujem o aktuálne problémy
U detí podpora prispôsobiť sa novým problémom bez psychickej záťaže.
17. Hrab obyčajný – HORNBEAM
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu únavy a neschopnosti zvládnuť nahromadené rutinné, stereotypné pracovné povinnosti, čo vedie k pocitu psychickej vyčerpanosti hlavne pred začiatkom práce.
Charakteristika konšitučného typu:
Človek, ktorý stráca emocionálnu silu k vykonávaniu trvale jednotvárnych pracovných činností. Nedokáže sa postaviť zoči voči tomu, čo ho očakáva, nevie sa nadchnúť pre úlohu alebo povinnosť, ktorú musí splniť. Trpí pocitmi vyčerpanosti a únavy skôr ako začne s rutinnou prácou, ktorá v ňom vyvoláva nechuť pre jej unavujúcu stereotypnosť. Stráca celkový elán a radosť zo života. Tento stav dokáže nakrátko prekonať len pri situácii, ktorá vybočuje z bežného rámca. Sám však nie je schopný takéto situácie navodiť. Nespôsobuje to vyčerpanosť a únava z fyzického prepracovania, ale skôr psychická únava, pri pomyslení na to, čo treba vykonať. Práca, ktorá mu kedysi prinášala radosť, spôsobuje letargiu, otáľanie a stáva sa nepríjemnou povinnosťou. Akonáhle sa donúti a pustí do práce a robí svoju obvyklú činnosť, pocity vymiznú. Typickým podhubím rozvoja tohto stavu je konzumný a pasívny spôsob života, bez tvorivých snažení.
U detí ako základ pre rozvoj problémov tohto typu je prevládajúci spôsob využívania času mimoškolskej činnosti.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- vzbudenie snahy a o tvorivejší prístup k činnosti
- prebudenie pocitov radostného prežívania i malých dielčich úspechov
- upustenie od pasívneho konzumného spôsobu života (tv, nakupovanie, konvenčné záujmy)
- využívanie mimopracovného času na individuálne aktívne záľuby
- zlepšenie schopnosti prinútiť sa vstať, začať pracovať a vzbudiť v sebe elán
- nachádzanie prvkov novosti i v rutinných povinnostiach
- schopnosť vybočiť z rutinných činností
- u detí, úprava nesprávneho postoja ku povinnostiam a ku výchovným prostriedkom
18. Netýkavka žliazkatá – IMPATIENS
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu nadmernej netrpezlivosti, podráždenosti pri sledovaní pomalého tempa okolitého diania.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek tohoto typu, má sklony rýchlo myslieť a i rýchlo konať. Je presvedčený, že všetci okolo neho sú spomalení v činnosti, čím ho zdržujú a on je nútený ich trpieť. Všetko koná náhlivo, nedokáže čakať. K pomalým ľuďom sa chová dosť príkro, dokonca niekedy za nich dokončí vetu alebo sa pokúša dokončiť ich prácu. Ak je takýto človek vedúcim pracovníkom, podriadeným dáva najavo, že pomaly chápu, pracujú, čo by on urobil rýchlejšie a lepši. Rýchle sa pohybuje a rýchle rozpráva. Vo svojej náhlivosti sa roztržito s niečim pohráva, často pozerá na hodiny a pomaly sa presúva smerom ku dverám. Pritom nie je spokojný, ale nemá záujem o služobný postup. Najradšej pracuje samostatne a nezávisle. Rýchlosť konania vedie až ku telesnému vyčerpaniu. Časté sú svalové kŕče.
U detí môže dochádzať ku afektom hnevu, ak sa dospelý neprispôsobil ich tempu. Typický je pohybový nekľud, hojdanie sa na stoličke, bubnovanie prstami a podobne.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- naučiť sa nechávať veci voľne plynúť
- zvyknúť si na trpezlivejší postoj, na menej racionálne a viac emotívne naladenie
- používať svoje schopnosti rýchlejšieho operatívneho myslenia na pozdvihnutie vlastnej efektívnosti alebo pracovného kolektívu
- utlmenie netrpezlivosti a znižovanie potreby rýchleho tempa
- zníženie vonkajších prejavov napätia
- zvýšenie tolerancie voči tempu konania iných
- vyrovnanie spotreby energie bez výkyvov
19.Smrekovec opadavý – LARCH
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu chýbajúcej sebadôvery a presvedčenia o svojej neschopnosti
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý sa príliš drží negatívnych skúseností z minulosti. Dospel k presvedčeniu, že nemá význam sa snažiť o prekonanie svojej domýšľanej neschopnosti. Napriek tomu, že má schopnosti a predpoklady, stojí v úzadí a zostáva v pasivite. Nepokúša sa o činnosť, keď predpokladá, že ju nezvládne. Odmieta možnosť niečo sa naučiť a získať nové skúsenosti. V kritických situáciách unikne do choroby, čím aktuálne vyrieši svoj problém.
Deti v škole si netrúfajú súperiť so spolužiakmi, cítia sa neschopné, zlyhávajúce. Pritom neprejavujú ani závisť, ani zatrpklosť, sú neodvôvodnene skromné.
Mechanizmus pôsobenia účinku:
- zvyšovanie sebavedomia
- odstraňovanie váhavosti a pasivity
- oslabenie presvedčenia o vlastnej neschopnosti
- prekonanie zdanlivej skromnosti z nedostatku sebavedomia
- rozvinutie aktívnejšieho postoja k sebe a prekonanie váhavosti
- optimistickejší náhľad na seba
- úspechy odstránia presvedčenie o neužitočnosti a nemohúcnosti
- u detí sa prejaví smelosť a snaha učiť sa
20.Čarodejka škvrnitá – MIMULUS
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu strachu zo známych vecí, činnosti alebo situácii každodenného života.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý je povahove plachý, nervózny, utiahnutý a často sa obáva iných ľudí. Necíti sa dobre medzi ľuďmi, ktorých nepozná a často sa v ich prítomnosti červená alebo zajakáva. Neobľubuje spoločenské stretnutia, nerád vzbudzuje pozornosť a má pocit, že jeho neviazanosť druhých odstrašuje. Je precitlivelý na hluk, svetlo, chlad, fyzickú záťaž i spoločenské situácie. Kombinácia strachov ho vedie k prestrašenému reagovaniu na medziľudské vzťahy a možné konflikty. Napriek tomu má strach byť sám a táto dilema zvyšuje jeho vnútornú neistotu. Prežíva veľa strachov z konkrétnych vecí, činností, situácií. Má strach z ochorenia, biedy, samoty, cestovania, smrti, zranenia, výšky, konkrétnych zvierat, injekcií, smrti, návštevy a podobne. Sám o týchto pocitoch nehovorí, iba v rozhovore sa škála konkrétnych strachov rozširuje. Dispozície ku takejto povahe je možné vidieť už u novorodencov, čo sa prejavuje bezpríčinným plačom.
Deti sa bojazlivo správajú pri bežných situáciách napr. v tme, v blízkosti zvierat a podobne.
Mechanizmus pôsobenia a účinnosti:
- naučiť sa žiť so svojou citlivou konštitúciou a využiť jej pozitívne danosti
- občasné stiahnutie sa z aktivity na upokojenie a doplnenie síl, ako vedomé opatrenie bez pocitu viny
- dokázať si myšlienove rozobrať konkrétne strachy i fenomén strachu ako taký
- pochopiť, že strachy sú dôsledkom premietnutia myšlienok do reality, ktoré je schopný vôľou ovplyvniť
- naučiť sa pomenovať jednotlivé strachy a racionálne si ich vysvetliť
- prekonávať plachosť a precitlivelosť
- vnútorné upokojenie napätia a z neho vyplývajúce vonkajšie prejavy
- posilnenie fyzickej kondície a náchylnosti k nákazlivých ochoreniam
21. Horčica roľná – MUSTARD
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu melanchólie, depresie, skľúčenosti, nechuti ku akejkoľvek činnosti, nezáujmu o iných a izolovaním sa od spoločnosti, bez znalosti vyvolávajúcich príčin.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý je náchylný k náhlemu depresívnemu, melancholickému reagovaniu na nepoznané, neuvedomované príčiny. Pocit skľúčenosti vedie k odmietaniu kontaktov a k ponoreniu sa do vlastného nepríjemného prežívania stratenej radosti zo života. Nálada sa zmení na melancholické trápenie a srdce je ťažké ako olovo. Cíti sa akoby v hmle alebo v čiernom oblaku, z ktorého nenachádza východisko. Je nešťastný, ale sám dôvod nepozná. Niekedy sa dodatočne ukáže, že k takémuto stavu došlo v dobe očakávania alebo potreby závažného rozhodnutia. Často vraví, že má všetko čo si želá, milujúcu rodinu, pohodlný domov, dovolenky, žiadne finančné problémy a predsa sa cíti nešťastný a sám nevie prečo. Pokles nálady bez zjavného dôvodu zostáva celé dni, týždne, ba i mesiace, až sa zrazu náhle zdvihne a presne tak, ako klesla. Tento stav sa striedavo opakuje v kolísavom cykle.
U detí sú takéto javy zriedkavé. Môžu sa prejavovať v období puberty, keď ide o potrebu riešiť mnohé dielčie rozhodnutia, na ktoré nestačia.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- ak došlo o prípad v čase pred rozhodnutím, je uvedomenie si tejto možnej súvislosti faktorom, ktorý napomôže racionálne zvládnutie stavu
- v prípade neznámych príčin sa úprava začína znížením pocitu utrpenia a nešťastia postupným presvetľovaním obkľučujúceho mračna
- celková aktivácia postojov a činnosti, doriešenie prípadných rozhodnutí stabilizuje náladu
- presvetlenie nálady a postupné odbúranie jednotlivých príznakov
- vzbudenie záujmu o iných
- nadobudnutie schopnosti bežnej aktivity
- získanie optimistickejšieho postoja
22.Dub lesný – OAK
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu úplného vyčerpanie po prehnaných aktivitách, keď došlo ku situácii, v ktorej nie je schopnosť pokračovať, pritom však s pocitom vnútorne sa nevzdávať.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, tohto typu, má v sebe veľmi málo negatívneho. Je workoholik, ktorý si nič nedaruje. V kritických situáciach je oporou iných. Je bojovník, ktorý sa nevzdáva nádeje a nepodľahne nepriazni osudu. Je pevný a spoľahlivý. Berie na seba omnoho viac povinností, ako je bežné. Nechce byť na nikom závislý, preto ani nikoho nežiada o pomoc. Problém nastane vtedy, ak rozsah činnosti prekročí jeho fyzické a i psychické možnosti. Vtedy dochádza k telesnej vyčerpanosti a psychickému vyhoreniu. Ak zo zotrvačnosti alebo z povinnosti pokračuje, príde k momentu zaseknutia, k vnútornému zastaveniu. Pretože sa nikdy dobrovoľne nevzdáva, vníma svoju situáciu ako krivdu alebo zradu na sebe samom.
U detí môžu byť podobné príčiny v súvislosti so školskými povinnosťami. Objavujú sa častejšie u detí nadaných a príčinlivých. Ak sú nároky školy pre nich nízke, snažia sa ťahať triedu k celkovému vyššiemu hodnoteniu.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- prvoradým musí byť pochopenie svojich osobnostných daností
- základné pozitívne vlastnosti „húževnatosť, zodpovednosť, aktivita, ostavajú zachované, koriguje sa však prístup k povinnostiam, záväzkom a cieľom
- pochopenie k vyrovnanému striedaniu aktivity a odpočinku
- rozdelenie povinností, zlepšenie komunikatívnosti
- uvedomenie si, že nepriek veľkému potenciálu sily a snahy je potrebný odpočinok
- uznanie, že pocit povinnosti nie je určujúcim faktorom
- pochopenie, že inštinkt striedanie aktivity a pokoja treba rešpektovať
23. Oliva európska – OLIVE
Priaznivé pôsobenie v situáciách telesného a duševného vyčerpania po dlhodobej, nadmernej telesnej záťaži, ťažkej chorobe, vynútenom nedostatku spánku, po dlhšom období starostlivosť o ťažko chorého a podobne.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý má dispozície k prečepaniu svojich síl a možností bez toho, že by sa prinútil k odpočinku. Presvedčenie o povinnosti je silnejši, ako pud sebazáchovy, čo je konštitučne pochopiteľný rozvoj vyčerpania. Obdobie príprav na skúšky, zapojenie sa do zložitej a namáhavej duševnej práce, fyzické vyčerpanie, rekonvalescencia a podobne, vyvolávajú pocit vyhasnutia, nechuť k aktivite, čo vedie až ku rezignácii. Život sa mu stáva ťažkým a nakoniec sa z neho vôbec neteší. Bez vonkajšieho zásahu je malá pravdepobodnosť úpravy.
U detí, ktoré sa ťažšie učia prichádza ku podobným stavom vyčerpanosti pred skúškami a z obáv neúspechu.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- vyčerpanosť je objektívne podmienená apreto je z počiatku nutná obnova síl
- musí sa zaistiť odpočinok, výživa, zlepšenie psychického naladenia
- vzbudenie rozhodnutia upraviť svoj stav
- využiť obnovujúce sily na rozumné činnosti
- pochopiť nutnosť primeraného hospodárenia so silami a ich obnovovania ďaľším stupňom úpravy
- pochopenie, že daná situácia je prirodzeným následkom dlhodobej záťaže, nie je všek nezvratná
- pochopenie, že pocit úplného nedostatku životnej sily k akejkoľvek činnosti je dočasný
- postupný návrat potrebnej životnej energie
- prinávratenie schopnosti primerane používať svoje sily a obnovovať ich podľa potreby
- u detí prekonanie pocitov vyčerpanosti a schopnosť pracovať bez obáv z neúspechu
24. Borovica lesná – PINE
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu viny za seba aj za správanie a činy iných ľudí.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý sa nevie zbaviť pocitu viny, buď za nejaký svoj čin, neraz i malicherný alebo za dávne viny a životné omyly, ktoré nevie špecifikovať a nosí ich v sebe dlhé roky. Často sa cíti vinný aj za chyby iných a vždy sa ospravedlňuje. Je plný výčitiek svedomia a vyčíta si aj vtedy, keď neurobil nič zlého. Tento pocit opanováva jeho myšlienky, preciťovanie, a tým bráni bežnému životu. V krajných prípadoch, akoby bral na seba viny celého ľudstva, dokonca cíti vinu i za to, že vôbec existuje.
U detí môže byť rovnako tendencia brať viny na seba i za druhých a preto sú často v úlohe obetných baránkov. Takéto zneužívanie berú ako primerané, bez pocitu krivdy.
Mechanizmus pôsobenia účinku:
- vlastný problém je hlboko zakorenený v osobnosti, preto úprava musí začať v hĺbke
- prvý krokom je uvedomenie individuálnej zodpovednosti za svoje skutky. Takéto uvedomenie odstráni zložku rozširovania pocitu viny mimo seba.
- v ďalšom kroku sa môže snaha a úprava zamerať len na vlastné skutky, s odstupom času ich posudzovať v konkrétnych detailoch, čo znamená odlišný pohľad na čin a vinu
- pochopenie rovnakej skutočnosti medzi zavinením a odpustením
- upustenie od sebaobviňovania za svoje vlastné, neuvedomelé chyby a chyby iných ľudí
- poučenie prijať svoju omylnosť, ale nerobiť z toho obviňujúce závery
25. Pagaštan pleťový – RED CHESTNUT
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu mimoriadne silného prepojenia vzťaqhu s blízkou osobou, čo vedie ku obojstrannej záťaži.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý svojou dlhodobou naviazanosťou na iného / dospelé dieťa, partner, iní príbuzní/ s prehnanou starostlivosťou, rozsiahlymi obavami a citovými putami sa stáva príťažou. Primerané symbiotické spojenie medzi matkou a dieťaťom je prirodzené, ale nevhodné už pre dospelých. Takýto človek používa iného ako objekt, na ktorého premieta svoje vlastné pochybnosti a neistoty. Jeho strach presahuje rozumnú mieru. Pri odchode milovanej osoby sa zúfalo obáva nešťastia, nehody, ochorenia a nevie sa uspokojiť, kým milovaný nepríde späť domov. Nebojí sa o seba, jeho obavy sa týkajú zdravia a bezpečnosti rodiny. Pretože sa veľmi bojí, robí si starosti, má sklon trápiť sa a rozčulovať, no jeho láska sa stáva sebeckou a vlastníckou. Najčastejšie ide o matku a dieťa.
U detí môžu takéto obavy viesť k podobnému strach a tým ich obrať o prirodzené sebavedomie. Tomu je možné napomôcť spolu s matkou už pri ranných fázach oddeľovania dieťaťa od matky / odstavenie dojčenia, nástup do predškolského zariadenia/.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- uvedomenie si, že akákoľvek prehnaná starostlivosť, citové vnucovanie, overprotektivita, obklopovanie láskou sú prejavom túžby vlastniť a ovládať
- uvedomenie si individuálnej zodpovednosti za seba, ktorú nemožno delegovať na iného, ani si iného privlastniť
- oslobodenie od takejto väzby je vždy priaznivým pre obe strany
- zníženej prehnanej starostlivosti a tým aj prehnaných obáv o dieťa a partnera
- oddelenie svojho prežívanie od prežívania druhej osoby
- vzbudenie záujmu o dianie mimo združeného páru a ďalšie aktivity
26. Devätorník peniažtekový – ROCK ROSE
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu náhleho strachu, hrôzy a zdesenia nielen po katastrofických situáciách v širokom spektre, ale i bez vonkajšej príčiny.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý má sklony k vnútornému panickému strachu so stupňujúcim pocitom hrôzy a zdesenia. Tento strach môže byť vyvolaný nielen skutočnými katastrofickými situáciami v širokom spektre, ale i predstavami z vážnej operácie, hospitalizácie, spomienkami alebo snami. Nemusí byť vždy založený na rozumnom dôvode, ale napriek tomu, je veľmi reálny. Sprievodnými telesnými prejavmi môžu byť nadmerné potenie a triaška. V takýchto stavoch môže dôjsť k zablokovaniu myslenia a konania, k vyradeniu akejkoľvek vonkajšej aktivity a celá situácia sa odohráva len v psychike človeka. Ide o prechodné stavy, môžu sa však opakovať.
Deti tohto typu trpia sklonmi k desivým snom.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- pri opakovaných stavoch, kľúčovou potrebou je uvedomiť si svoju dispozíciu k panickému strachu, vyrovnanie sa so skutočnosťou, že každý človek sa môže dostať do situácii, ktoré ho objektívne ohrozujú
- získanie schopnosti reagovať na realitu a nenechať sa opanovať nižšími emóciami
- uvedomenie si potreby koordinovanej činnosti k potlačeniu svojich individuálnych pocitov a k naviazaniu spolupráce pre riešenie situácie
- zníženie pohotovosti na panické reakcie
- posilnenie pripravenosti na očakávané záťažové situácie
- v rozvinutom stave upokojenie z pocitu hrôzy a jej vegetatívnych prejavov
- uvoľnenie zablokovania pohybu ako prejavu kombinovanej bezradnosti a hrôzy
27. Voda skalná – ROCK WATER
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu prehnaného asketického prístupu k životu, pôvodne za účelom získania dokonalosti v niektorom smere
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý sa rozhodne na základe vlastných alebo prevzatých pravidiel pre svojskú životosprávu, vynechaním určitých bežných potrieb a postupov s výraznou aktivizáciou iných praktík. Patria sem fanatický cvičenci, vyznávači potravinových obmedzení, jednostranne zameraní askéti. Voči sebe sú veľmi prísni, dokážu žiť podľa tvrdého režimu a pevných noriem. Môžu byť veľmi nábožensky založení alebo riadiť svoj život podľa iných vysokých ideálov. V snahe o ich dosiahnutie uberajúca presne vytýčenou cestou a za každé vybočenie sa prísne trestu. Vo všetkom, čo robia dbajú na dokonalosť. Nemajú radi lajdáckosť a lenivosť. Nedostatky iných nekritizujú otvorene, no svoj nesúhlas ukazujú iným ako nasledovania hodný príklad. Sú upätí a zvyčajne pyšní na svoj strohý životný štyl. Často sa stáva, že ich vysoké neoblomné a kruté normy privedú k veľkému napätiu, výčitkám a nešťastiu. Človek tohto typu, nevnucuje svoje postupy iným, nie je však ochotný prijať radu alebo varovanie, i keď sa dostane do stavu ohrozenia zdravia.
U detí takéto narušenie prichádza, ak nemúdry rodič núti dieťa k zmenám životosprávy podľa svojho rozhodnutia, hoci je to pre detský vek nevhodné.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- dospieť k pochopeniu, že snaha po dokonalosti v určitom smere by nemala byť súčasne riziková pre ostatné zložky organizmu
- rozhodnutie, že dodržiavať určité zásady je vhodné, len na základe vedomostí o súvislostiach a rizikách
- pochopenie, že snaha o perfektnosť nemusí byť spojená s ohrozovaním zdravia
- rozoznanie potrebnej životosprávy na udržanie zdravia a výkonnosti
- rozlíšenie prehnaného dodržiavania prevzatých postupov, ktoré sú v skutočnosti rizikové až nebezpečné
- objasnenie rozdielu medzi ambíciami v duchovnom postupe a asketickom prístupe v telesnosti
28. Sklerant ročný – SCLERANTHUS
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu citových ťažkostí spôsobených vlastnou nerozhodnosťou.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý sa nedokáže rozhodnúť medzi dvoma vecami či už v každodennom živote alebo keď sa jedná o dôležité rozhodnutia. Balancuje z extrému do extrému. Viackrát denne strieda dôležité rozhodnutia podľa momentálnej situácie alebo nálady. Svoje včasné rozhodnutie niečo podniknúť, zariadiť, kúpiť, niekoľkokrát celkom opačne zmení, pričom osciľuje medzi nadšením a zármutkom. Podobne sa správa i voči ľuďom, čím stráca akúkoľvek dôveryhodnosť, prestíž, imidž. Ostatní ho považujú za nespoľahlivého a nezodpovedného, čo vedie ku spoločenským problém. Svoje striedavé postoje môže prejaviť i pri závažnejších životných rozhodnutiach, čo obyčajne vedie až ku drámam. Zvyčajne sa o týchto svojich ťažkostiach nezverí iným ľuďom. Bojuje so svojou neistotou, čo môže byť veľmi unavujúce a vyvolávať duševnú podráždenosť.
U detí sa vyskytujú podobné príznaky v miernejšej podobe. Treba ich však rozlíšiť od organicky podmienených ochorení.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
kľúčovým miestom úpravy je naučiť sa sústrediť
sústredenie viazať na súbežné koncentrovanie emotívnych a rozhodovacích postupov
zdisciplinovanie psychických procesov a prejavov
proces rozhodovania je až výsledkom usporiadania dielčích psychických funkcií
stabilizácia nálady, ktorá kopíruje myšlienkovú nestabilitu, vytvorí určitý predpoklad pre normalizáciu myšlienok
získanie schopnosti obmedziť prijímané podnety z okolia a tým znížiť nápor na myšlienkové pochody
naučiť sa lepšie koncentrovať na určitý myšlienkový okruch a udržať sa dlhšie v pozornosti
29. Bledavka okolíkatá – STAR OF BETHLEHEM
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu po náhlych záťažových situáciach, s ktorými sa nevie vyrovnať, má pocit pretrvávajúceho nešťastia.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý v minulosti často prekonával ťažké nepríjemné situácie, duševné otrasy, traumatické stavy pri nehode, nepríjemnej správe alebo pri desivom pohľade. Svoju myseľ nevie oslobodiť od smútku pri bolestnej strate blízkeho, od žiaľu nevie plakať a zostávajú v ňom ťažké spomienkové stopy. Aktuálna udalosť, ktorú opäť nezvládne, nasadá na predchádzajúce spomienky a spôsobí výrazný pocit nešťastia. Tento stav pretrváva dlho a človek nie je prístupný rozumnému vysvetleniu ani úteche.
Pritom často dochádza aj ku vonkajším telesným prejavom, výpadu niektorého zmyslu, prestane pocit, nemôže hovoriť a podobne.
U detí tieto prejavy môže spôsobiť trauma, ktorú prežili, u novorodencov trauma pri komplikovanom pôrode.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- zmierenie prežívania nešťastia je tu prioritné, i keď je to zdanlivo následok predchádzajúcich príčin. Takýto stav zabraňuje možnosti úpravy základných potrieb, preto je potrebné jeho prioritné odstránenie
- skrátené a lepšie vyrovnanie intenzity zážitku
- prístupnejšie prejavy k vlastnému i prebratému vysvetleniu
- pochopenie potreby komunikácie a hovoriť o probléme prijatie útecha od iných
- oddelenie spomienok na iné nepríjemné situácie z minulosti, od príčiny aktuálneho stavu
- snaha o odpútanie zamerania na okolnosti aktuálneho stavu
- snaha zamerať sa na budúcnosť
30. Gaštan jedlý – SWEET CHESTNUT
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov bezvýchodiskového stavu zúfalstva z pociťovaného existenčného ohrozenia.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý mal alebo má určité dispozície k pesimistickejšiemu náhľadu na seba. Nahromadením neuvedomovaných negatívnych zážitkov, dospel k stavu príslovečnej poslednej kvapky a zrazu sa ocitne v priehľadnej situácii so stratou smerovania záujmu, akoby v temnote. V stave smútku zlomenia a zúboženia si môže navodiť fyzické ťažkosti. Cíti sa tak nešťastný, že si niekedy želá radšej zomrieť i keď o samovražde vážne neuvažuje, lebo neverí, že by ho smrť mohla vyliečiť z bolesti. Nenachádza východisko zo svojej vnútornej temnoty a živo mu neprináša žiadne potešenie.
U detí sa tieto negatívne stavy nezvyknú prejavovať.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- presvetľovanie pociťovanej temnoty
- uvedomenie si, že takéto prekonané utrpenie je skúsenosťou, ktorá obohacuje osobnosť
- lepšia schopnosť chápať súvislostiach
- vzbudenie základnej nádeje na prekonanie tohto stavu
- poznanie svojej individuality, ktorá bola zakrytá negatívnym emotívnym pocitom
- ústup mučivej duševnej úzkosti
- návrat nádeje do života
31. Železník lekársky – VERVAIN
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu potreby šíriť svoje názory bez ohľadu na svoje zdravie, bez snahy pochopiť iné stanoviská ľudí, ktorým vnucujú svoje presvedčenie.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý sa riadi vysoko mravnými zásadami. Na základe nejakého skutočného poverenia v mladosti alebo na základe vlastného presvedčenia, je zanietený pre šírenie svojich ideálov. Trpí ideou nutnosti presvedčiť iných i proti ich vôli. Je presvedčený, že existuje iba jedna pravda, čo vedie nielen k všeobecne neprijateľnému správaniu, ale i k odvetným reakciám. Pri svojich aktivitách nedbá o svoje zdravotné problémy, ktoré si trvalým napätím, zanedbávaním životosprávy, nedostatkom odpočinku sám spôsobuje. Patrí ku perfekcionistom, ale viac sa zajíma o podporu a rast iných než o seba samého. Patrí ku perfekcionistom ž, ale viac sa zaujíma o podporu a rast iných než o seba samého. Zväčša sa zaujíma o také oblasti života ako je životné prostredie, politika, náboženstvo, hlad vo svete, bývanie a chudoba. Jeho záujem často vyúsťuje do aktivít v rámci nátlakových skupín, píše poslancom, zúčastňuje sa demonštrácii a pod., čo ho zároveň uvoľňuje. Má sklon k neustálej aktivite pohybu, často pracuje vo viacerých zamestnaniach. Má rad náročné úlohy, pre ktoré sa vie zanietiť, nie je schopný oddychovať, plne sa vloží do svojich zámerov s vnútorným presvedčení o svojom poslaní.
U detí analógiou tohto typu, pohotovosť ku zvýšenej aktivite, k prehnane vzornému plneniu povinností, čo ide na úkor odpočinku a zdravia. Často k tomu predchádzajú neprimerané nároky rodičov alebo nátlakov na šikovné dieťaťom
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- tlmenie vnútorných i vonkajších prejavov uznania plurality názorov a presvedčení
- získanie diplomatickejších postupov pri propagovaní svojich názorov
- zmierenie náboja v prejavoch určených pre verejnosť
- uvoľnenie napätia a prehnaného úsilia
- pochopenie, že i iný človek môže mať svoje presvedčenie, ktoré nemieni meniť
32. Vinič hroznorodý – VINE
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu zvýšeného sebavedomia bezohľadného diktátorského správania ambícii dosiahnuť to, čo sami deklarujú a uznávajú za výhodné pre všetkých.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, nápadný skutočnými schopnosťami, nadmernou sebaistotou, nepoddajnosťou, snaha o presadzovanie a seba a výrazné sebapreceňovanie. Je ctižiadostivý a odhodlaný bez rozpakov brať zodpovednosť za seba druhých. V pracovnom tíme sa ujíma vedenia, riadi a usmerňuje s nespornou presvedčivosťou. V miernejšom stupni sa môže prejavovať ako domáci diktátor a úspešný, nekompromisný vedúci pracovník. Vo výraznejšom stupni a pri politických príležitostiach takéto typy vstúpili do svetových dejín ako diktátori, tyrani a despoti.
U detí sa tento typ môže prejavovať len v náznakoch, ak nestačia výchovné postupy na jeho utlmenie. Sú povahovo náročné, agresívne, stávajú sa vodcami detských skupín a bývajú postrachom pre slabších a jemnejšie povahy.
Mechanizmus pôsobenia účinku:
- vyrovnanie prehnane racionálnych až cynických postojov k emotívnejším prístupom
- uznanie práva iných, podriadených, príslušníkov rodiny, na vlastný postup pri plnení úloh i na právo spolurozhodovania
- prebudenie vyšších citov, ktoré boli úplne potlačené
- využitie pozitívnych schopností tohto typu
- uvedomenie si, že snaha o dokonalosť v činnosti, schopnosť koncepčného riešenia, chápanie súvislosti je prínosná, ak sa udržuje v rovnováhe s možnosťami a toleranciou
- pochopenie nebezpečia prehnaného využíva schopností pre individuálne ambície, čo vedie i k nežiadúcim dôsledkom pre samotného aktéra
33. Orech kráľovský – WALNUT
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu spätosti s minulosťou, pri zmene prostredia, pri zmene prostredia, pri neschopnosti odpútať sa od predchádzajúcej náväznosti.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý je často veľmi citlivý a ľahko sa dá znepokojiť rušivými vplyvmi prostredia. Má problém, keď sa rozhodol pre zmenu, začať niečo nové, čo uznáva ako nutnosť, ale ju nedokáže dotiahnuť. Zotrváva v situácii, ktorá je aktuálne bezvýchodisková. I keď sú takéto stavy prechodné, udržovanie nedoriešenia mu spôsobuje utrpenie. Príčiny potreby zmeny sú rozmanité. Môže ísť o problém udomácniť sa v novom prostredí, v novom zamestnaní, v nových podmienkach, cudzej krajine alebo v cudzom domove. Rovnako môže ísť o zmenu svetonázoru, postojov alebo komplexných názorov po kritickom vyrovnaní sa s predcházajúcimi vzťahmi s jednotlivcami, ktoré z nejakých dôvodov prežil. Zotrváva pri spomienkach, psychických väzbách alebo pri pocitoch povinnosti. Patria sem i nutné zmeny postojov voči sebe, pri chorobách, biologických zmenách, ktoré si vyžadujú zmenu životného štýlu, napr. po mozgovej príhode, po infarkte, v menopauze, prvé zuby, puberta, zmeny počas menštruačného cyklu atď.
U detí môže prísť ku zmene postojov voči seba v puberte, výnimočne v skoršom veku, ak dieťa ťažko prežije stratu rodičov.
Mechanizmus pôsobenia účinku:
vysporiadanie sa s predchádzajúcou fázou života a prechodom do nasledujúcej
vyjasnenie si pozície v dileme medzi nutnosťou nových postupov a vernosti k už prekonaným väzbám a postojom
definitívne rozhodnutie k poslednému kroku, odpútať sa od predchádzajúce paradigmy
pri predchádzajúcej väzbe na konkrétnu osobu a nedotiahnutom rozhodnutí väzbu zrušiť, dochádza k oslobodzujúcej analýze prekonaného stavu
pomáha držať sa zvolenej životnej dráhy
chráni pred rušivými názormi a vplyvmi iných, ktoré môžu zviesť z cesty k pravému cieľu
34. Perutník močiarny – WATER VIOLET
Priaznivo pôsobí na prekonanie pocitov stavu izolácie a strnulosti a u ľudí, ktorí ako silné osobnosti pri zastávaní vedúcej pozície, podľahli vonkajším tlakom a v o svojej hrdosti sa obrnili pancierom izolácie, ktorým prestal tok informácii a emócii.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý vyniká svojimi pozitívnymi povahovými vlastnosťami, rozvážnosťou, vyrovnanosťou, sebavedomím, zdržanlivosťou. Svoje schopnosti a prednosti si uvedomujú, preto je považovaný často za hrdého a neprístupného. Má sklon udržovať si odstup od svojho okolia. Je pripravený poradiť, pokiaľ je o to požiadaný, inak sa nepokúša ovplyvňovať alebo miešať sa do veci iných. Nehovorí o svojom zdraví, ani o veciach týkajúcich sa iných . Svoje emócie ticho znáša, rád zostáva sám pre seba. Nevyhľadáva veľké spoločenské stretnutia, skôr spoločnosť niekoľkých dobrých priateľov. Často je mnohými využívaný ako radca i ako bútľavá vŕba. To môže viesť k potrebe izolovať sa a tým k prerušeniu kontaktov oboma smermi. Dostáva sa tak do situácie, s ktorou si nevie rady, pretože izolácia znamená aj odtrhnutie od diania a tak nemožnosť uplatniť svoje danosti. To zvyšuje napätie i dilemu či upustiť od svojej vznešenej izolovanosti alebo sa v nej ešte viac uzavrieť. Ľudia majú pred ním rešpekt, považujú ho za neprístupného, pohŕdavého, čo v ňom vyvolá pocit osamelosti a smútku.
U starších detí, vývoj takéhoto typu prichádza u tých, ktoré majú k tomu osobnostné predpoklady. Závislé nároky spolužiakov môžu tento neželateľný proces urýchliť.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- umožnenie analýzy svojej situácie a jej príčin
- pochopenie, že schopnosti pretrvávajú len pri ich využívaní
- zrušenie izolácie, ktorá vylúčila možnosť sa uplatňovať
- zníženie pocitu vylúčenosti a nutnosti izolácie vo svojej pestovanej nadradenosti
- odstránenie napätia zo stálej snahy udržovania imidžu
- prerazenie obrnenia a opätovné naviazanie kontaktov s inými
35. Pagaštan konský – WHITE CHESTNUT
Priaznivo pôsobí na prekonanie pocitov stavu ľudí, ktorý nedokážu zastaviť svoje rozbehnuté myšlienkové prežívanie, čo bráni spánku, relaxácii a i v záujmových činnostiach.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorého znepokojujú obavy a opakujúce sa neželané myšlienky. Dostáva sa do stavu, keď nie je schopný domyslieť vhodnosť riešenia nejakého problému. Nevie zastaviť tok svojich myšlienok, v ktorých opakovane a bezvýsledne preberá varianty riešenia situácii z bežného dňa, čo bráni spánku, relaxácii i v záujmových činnostiach. Dostáva sa do nadmerne obťažujúcej polohy. Nevie to zvládnuť, myšlienky sa nekontrolovateľne množia, vzájomne prelínajú, pritom však nedospeje k žiadnemu rozumnému záveru. Tento fenomén, uberá čas, ktorý by mal využi na iné aktivity, odpočinok a spánok. Z toho vyplýva, že postihnutý trpí nielen myšlienkovým chaosom, ale aj nedostatkom odpočinku s následnými bolesťami hlavy a celkovým vyčerpaním.
U detí môže dochádzať k nedisciplinovanosti myšlienok zameraných na hru, či fantáziu. Spustenie tohto stavu je zapríčinené nezáujmom o vzdelávania alebo nudným výkladom.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- prinútenie sa na presný režim práce a odpočinku
- zariadenie si programu tak, aby sa pozornosť musela zamerať na iné myšlienkové témy
- zlepšenie schopnosti doriešiť dielčie problémy a nevracať sa k ním
- osvojiť si schopnosť koncentrácie na prázdnotu myšlienok
- zbavenie sa presvedčenia o osobnej zodpovednosti za riešenie problémov celého kolektívu
36. Stoklas konáristý – WILD OAT
Priaznivo pôsobí na prekonanie pocitov stavu vnútornej neistoty pre rozhodnutie o životnom uplatnení.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý je rozhodný, odhodlaný, jeho myšlienky sú jasné, ale keď dospeje k životnej križovatke, nevie ktorou cestou ísť. Chcerrobiť niečo užitočné, skúsi viacero zamestnaní a spôsobov života, no stále nie je spokojný. Má rôzne schopnosti a nadania už od mladosti, akoby však zotrvával v puberte s jej znakmi rozháranosti a nerovnováhy. Nie je schopný zamerať sa na rozvíjanie určitých schopností, preskakuje medzi nimi a žiadnu nedotiahne k jednoznačnej realizácii. Toto v priebehu času stále viac posilňuje jeho neistotu, nerozhodnosť, čo sa prejavuje i navonok, vrátane takých ukazovateľov ako je neverbálne dorozumievanie s inými.
U detí sa tento typ začína prejavovať už v detskom veku a obyčajne ho výchovné opatrenia nedokážu korigovať. Preto je vhodné zasiahnuť včas na zamedzenie výrazných následkov.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- cieľom pôsobenia je dostať človeka k jednoznačnému rozhodnutiu ako si naplánovať životný príbeh
- podnietenie k najvhodnejšiemu výberu schopností s najlepšou možnosťou rozvinutia
- prinútiť sa ostatné možnosti potlačiť
- využitie prítomnej ctižiadosti ako podkladu pre naplánované ciele, dotiahnutie ich uskutočnenia
- objavenie svojich schopností, prípadne talentu a ich zapojením do životného plánu
- uvedomenie si nutnosti sám sebe sa zaviazať a a tým vytvoriť solídny základ ďalšieho postupu
37. Ruža šípová – WILD ROSE
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu rezignácie, nezáujmu o akúkoľvek snahu vymaniť sa z pasívneho postoja k životu.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý nemá záujem alebo ctižiadosť čokoľvek vo svojom živote zmeniť, žije bez úsilia a motivácie. Má sklon k ľahostajnosti a odovzdanosti voči všetkému, čo sa prihodí, ticho prijíma čokoľvek. Je spokojný s tým čo má, nemá rád zmenu a tak prepasie veľa príležitostí, lebo to od neho vyžaduje veľa úsilia. Citovo je plochý, necíti sa ani šťastný ani smutný, ani vzrušený ani skleslý, chýba mu životná energia a iskra. Príčinou tohto stavu môže byť v minulosti prekonaný niektorý druh alebo obdobie depresie, iné ťaživé pocity, telesne vyčerpávajúce ochorenia, alebo dlhodobé reakcie na závažné psychické traumy. Dospel k pocitu, že už viac neznesie, nevidí žiadne východisko, je mu už všetko jedno. Ponára sa do beznádeje, vzdáva sa, kapituluje, nič ho nezaujíma, nič nežiada, nič nechce. Ostáva celkom ochabnutý viac psychicky ako fyzicky. Vegetuje zo dňa na deň bez záujmu a deklarovaných potrieb.
U detí k takému stavu môže prísť rýchlejšie. Stačí kratšie obdobie frustrácie nejakej životnej potreby na to, aby sa tento stav rozvinul.
Mechanizmu pôsobenia a účinku:
- pochopenie základnej skutočnosti, že žiadne dlhodobé záťažové situácie na psychickej alebo fyzickej úrovni nemajú dosť potenciálu na vyvolanie hlbokej rezignácie. Je teda v hre nutne aj vlastná psychická zložka postihnutého
- v snahe o úpravu ovplyvniť subjektívnu zložku rezignácie
- poznanie, že objektívny podklad aktuálneho stavu nezodpovedá jeho hĺbke
- vzbudenie základného záujmu stav zmeniť, vymaniť sa z neho
- hľadanie pozitívnych momentov u seba v danej situácii i možnej budúcnosti
38. Vŕba biela – WILLOW
Priaznivé pôsobenie na prekonanie pocitov stavu sklamania a nespokojnosti so svojím životným osudom.
Charakteristika konštitučného typu:
Človek, ktorý je nespokojný so svojím osudom, cíti sa byť ním sklamaný. Závidí iným dobrú pohodu a šťastie, ktoré sa im snaží prekaziť. Cíti sa nespravodlivo postihnutý, nechápe však vlastný podiel na tomto stave. Zaoberá sa sám sebou, svojimi myšlienkami zostáva ponorený vo svojom nešťastí. Utápa sa sebaľútosti, sťažuje si, narieka a trucuje. Nedokáže sa pozrieť na veci zo svetlejšej strany, nedokáže odpustiť a zabudnúť. Keď ho stihne nešťastie, uzavrie sa do seba s pocitmi krivdy a sebaľútosti. Obviňuje iných za svoje nešťastie. Nedokáže byť šťastný, pretože na všetko pozerá len zo záporného uhla. Tento typ je po desaťročia zaťažený vnútornou nespokojnosťou so svojou psychickou i spoločenskou situáciou. Pociťuje to ako nezaslúženú krivdu, nespravodlivú hru osudu. Nehovorí o tom a predpokladá, že to nedáva najavo. V skutočnosti však prejavuje svoju zatrpknutosť a závisť v komunikácii s iným. Niekedy sa snaží narušiť u iných to, čo sám vníma ako dôkazy ich pohody a prežívaného šťastia.
U detí konštruktívne myslenie a vlastná zodpovednosť, ktoré sú predpokladom tohto typu, nie sú ešte vyvinuté. Len zriedka môžu byť určité náznaky rozvoja týchto príznakov.
Mechanizmus pôsobenia a účinku:
- kľúčovým miestom možnej nápravy je pochopenie vlastnej zodpovednosti vrátane nutnosti vyrovnaného účtovníctva medzi prijímaným a produkovaným
- porovnávanie svojej situácie s tým, čo sa mu javí u iných, sa mení na analýzu vlastného podielu na situácií a v zvlášť priaznivých postupoch sa dokáže poučiť z postojov tých šťastných
- pochopenie, že nemožno vyžadovať len pozitíva, ale je nutné ich aj tvoriť
- naučiť sa neprijímať pomoc ako samozrejmosť alebo povinnosť od iných
- presvetlenie vnútornej zatrpknutosti a pocitu krivdy zo situácie, ktorú spoluvytváral
- zmena postoja k pozorovanému šťastiu iných bez snahy im ho skaliť